Monday, June 13, 2011

umrah, insyaallah.

assalamualaikum wbt. peace be upon you. semoga hari kamu dirahmati Ilahi, Insyallah.

alhamdulillah, selamat sudah kursus umrah kami yang pertama. walaupun majlis start lambat dari yang dijadualkan, majlis tetap berjalan dengan lancar.

dapat satu buku panduan tentang umrah. dalam tu ade bacaan doa, niat2. ustaz halim terang2 tentang ibadah umrah. insyaallah akan lekat segala penerangan beliau dalam kepala ini.

banyak yang perlu dipersiapkan. harap2 saya dapat gunekan masa saya mempersiapkan segala apa yang perlu saya persiapkan. insyaallah.

xsabar rasenye nak jejak kaki kat tanah haram. sebak rasanya, sebab xlama lagi insyaallah saya bakal jadi tetamuNYA.

doakan segalanya berjalan lancar.

opss lupe, nak kongsi sesuatu. kan sharing is caring. ni sored yang cerite time tengah tunggu tadi.(thanks sored sebab kongsi ilmu ni). tapi saya xreti nak terjemahkan dalam ayat. kalau susah nak faham maaf ya.

"Barang siapa yang meminjamkan kepada Allah dengan pinjaman yang baik, maka Allah akan mengembalikannya berlipatganda untuknya, dan baginya pahala yang mulia." (surat al-Hadid ;ayat 11)

apa yang mahu disampaikan dalam ayat ni?

seperti yang kita tahu, kita hanyalah satu pinjaman daripada Allah. badan, parents, kawan, harta, dll. Allah dah begitu baik bagi pinjam kat kite banyak mende, apa kata kita luangkan walaupun sedikit masa yang Dia pinjamkan, untuk kita beribadah kepadaNya. kalaulah manusia, misalnya lah, kawan kite bagi pinjam buku die kat kite, die mestilah nak barang die balik cepat2, kan? tapi Allah tak, Dia siap suruh kite gune apa yang Dia pinjamkan dengan betul2, pastu siap bagi pahala lagi. ade ke kawan kite, contohnya la dia bagi pinjam buku kat kite, pastu tetiba die bagi coklat lah kat kite sebab kite habes baca buku tu, xde kan? (actually, nak tulis panjang siket ag, tapi dok reka2 ayat, xde yang sesuai.hihi)




*exam dah dekat, kene study rajin2. jangan dikejar sangat excellent tu, bukannya xbagus tapi kalaulah bukan rezeki kita, takut nanti frust menonggeng. yang paling penting, kite belajar sebab nak jadi doktor yang betol2 patient boleh percaya kat kite, kan?. insyaallah.

usaha, doa dan tawakkal. (tertib) .

rabbuna yussahil.

good luck to all alexandrians!

2 comments:

Izyan Hanis said...

all the best dear!

:D

humaira said...

thanks TK sharing..... good luck exam....^^