Wednesday, June 1, 2011

2 months to go.

assalamualaikum. semoga hari anda dipenuhi dengan rahmat Allah swt.

hari ni hari rabu dan esok hari khamis. dan esok saya xde kelas.yeay!

so, apa yang "2 months to go tu?"
saya ni bukanlah jenis yang kuat agama sangat, tapi saya tetap cuba untuk menjadi lebih baik. dalam masa 2 bulan lagi kita dah nak masuk bulan ramadhan. wah!! cepat kan masa berlalu. kalau xsilap saya, seperti yang dak2 rumah saya cakap, hari jumaat ni dah 1 rejab. insyaallah. so, apa kelebihan bulan rejab ni?

banyak diceritakan bahwa sesesiapa yang berpuasa pada bulan rejab, banyak fadhilatnya. kalau di google, ade yang kate puasa hari pertama, hari last, tengah2 bulan dapat pahala lebih, saya xleh nak ckap pape2 sebab saya xpasti jugak dalam hal2 ni. apa yang saya nyatakan kat sini, saya amik apa yang disabdakan nabi muhammad saw dan apa yang saya pernah dengar daripada orang sekeliling saya. tegurlah kalau ade yang salah.

Sabda Nabi s.a.w.:
Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab,nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat.

Sabda Nabi s.a.w.:
Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Sya'aban bulanku & bulan Ramadhan bulan umatku.

Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya, Sya'aban dengan malam NISFUnya Ramadhan dengan LAILATUL-QADARnya.

Berkata Saidina Ali:

* Puasa Rejab 13 hari seperti puasa tiga ribu tahun.
* Puasa Rejab 14 hari seperti puasa sepuluh ribu tahun.
* Puasa Rejab 15 hari seperti puasa seratus ribu tahun.

Tiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina mahligai seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada atahari seribu kali.

Bulan Rejab bulan Allah. Bersedekah pada bulan Rejab dijauhkan Allah daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah. Allah jadikan di belakang bukit Jabal Qar bumi, yang putih yang penuh dengan
Malaikat dengan panji-panji berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada Umat Muhammad. Allah menjawap: Telah aku ampunkan mereka! Barangsiapa meminta ampun (bersitighfar) kepada Allah pagi dan petang 70 kali atau 100 kali, pada bulan
Rejab di haramkan tubuhnya daripada api neraka.

REJAB bulan menabur benih.
SYA'ABAN bulan menyiram tanaman.
RAMADHAN bulan menuai.

REJAB menyucikan badannya.
SYA'ABAN menyucikan hatinya.
RAMADHAN menyucikan rohnya.

REJAB bulan taubat.
SYA'ABAN bulan muhibbah.
RAMADHAN dilimpahi pahala amalan.

No comments: