Sunday, January 2, 2011

saya yang terKANTOI

pada waktu terdahulu

"semua bangun! Assalamualaikum Cikgu!"
cikgu jawab. bace doa. semua duduk.

'ok, semua bukak muka surat....'

aku menguap.
'ngatuknyee...'
pagi2 pon dah mengantuk aku ni. aku bermonolog dalaman.
kenapalah subjek bm pagi2 bute ni. suara cikgu lak macam membuai2. buat aku makin mengantuk.

aku keluarkan semua buku yang tebal bawah meja ak. perlahan2. cikgu masih khusyuk baca perenggan demi perenggan cerpen-yang-aku-xingat-tajuk-apa. aku pandang semua orang. ade yang macam aku-mengantuk, ade jugak yang khusyuk mendengar.

buku2 yang aku kumpul aku susun tinggi2 depan aku. macam nak wat menara KL sebijik lagi. so secara xlansung muka ak terlindung.

aku tarik nafas dalam2. ak letak buku tebal kat tengah2 meja. aku silangkan tangan aku. pastikan segalanya dalam keadaan selesa. then baru aku letak kepala aku atas tangan. langkah terakhir, aku tutup mata aku perlahan2.

suara cikgu makin sayup2. mimpi mula menjelma. air liur basi stat meleleh.

dalam seronok aku melayari alam mimpi. tiba2 aku rasa macam ade orang gongcang aku. kacau betol. aku terbangun.

aku pandang deskmate aku. dia xpandang aku, dia xtoleh pon. aku rasa pelik.

aku pandang ke depan. cikgu tersengih. kawan2 aku semua senyap.

aku tertanya2.

aku rasa macam ada someone berdiri tepi aku. aku pusing kepala aku.
macam kenal. sape ye. kenapa die sengih.

OPSSS!!!

PENGETUA!!

'mati aku'

" seronok tido?" pengetua bertanya.

aku tersengih. terus pandang buku. segan. takut. semua bercampur. hilang terus kemengantukan aku.

xlama pastu pengetua blah.

nasib baik die xdenda aku.

ak pandang cikgu kat depan.
'sampai hati cikgu xcakap pengetua nak round' aku menangis dalam hati.

__________________________________________________________

walaupun telah terkantoi, saya tetap tidur dalam kelas. dasar budak xmakan saman. dan sampai sekarang masih terbawak2 perangai xelok ni kat university.

contohnya, waktu histology nyer lecture hari tu.
prof nampak sweet. macam ayah2. lembut je die cakap.
tapi suara die sangat la lunak.
saya duduk depan2 die.
saya cuba tuk tahan mengantuk ngan perhatikan ayat2 yang die mention dalam buku.
alih2 saya dikejutkan oleh kawan saya sebab die nampak saya macam nak cium buku.
saya tertido. huhu.
saya pandang muka prof.
pada waktu tu jugak prof gelak.
saya xpasti sama ada prof gelak sebab saya ataupun saya je perasan sorang2.
then saya terus saya xpandang muka die.
segan. malu.
saya tergelak sorang2.
jadi segar lepas tu.

moral: tido dalam bilik tidur.jangan tidur dalam lecture or kelas.

1 comment:

Anonymous said...

hahhahahaaaa.. TK2.. apolah..