Wednesday, February 17, 2010

Setiap yang hidup akan menemui Mati

baru sekejap tadi saya menerima berita kematian ibu kepada kawan saya..
Innalillah...Allah lebih menyayangi beliau...semoga Allah tempatkan roh beliau di kalangan orang yang beriman..untuk arwah ibuku juga....amin...
saya berharap agar kawan saya tu bertabah hati dan redha dengan segala kejadian yang berlaku kerana saya tahu perasaan kehilangan itu...
saya juga berharap agar kawan saya tidak membiarkan perasaan itu menyelubungi kehidupan seharian die...
sebab perkara sebegini mengajar kita redha melepaskan sesuatu yang penting dan paling disayangi dalam hidup kita...

dan perkara ini juga dapat mengingatkan kita bahawa kita tidak tahu bahawa bila masanya kita akan dipanggil oleh Allah...dan yang paling penting bagi kita seorang anak, kita perlulah sentiasa mendoakan ibu bapa kita yang sudah pergi menyahut seruan Ilahi...

Dari Auf bin Malik ia berkata: Saya telah mendengar Rasulullah SAW - setelah
selesai shalat jenazah bersabda,"Ya Allah ampunilah dosanya, sayangilah dia,
maafkanlah dia, sehatkanlah dia, muliakanlah tempat tinggalnya, luaskanlah
kuburannya, mandikanlah dia dengan air es dan air embun, bersihkanlah dari
segala kesalahan sebagaimana kain putih bersih dari kotoran, gantikanlah
untuknya tempat tinggal yang lebih baik dari tempat tinggalnya, keluarga
yang lebih baik dari keluarganya, pasangan yang lebih baik dari pasangannya
dan peliharalah dia dari siksa kubur dan siksa neraka." (HR Muslim).

No comments: