Wednesday, February 13, 2013

Looking after one's appearence

pada suatu masa, ketika Abu Hanifah r.a mengajar kepada anak2 murid di masjid, beliau mengalami sakit di bahagian sendi lututnya lalu beliau melunjurkan kakinya dan menyandarkan badannya ke dinding. Pada masa yang sama, telah datang seorang lelaki yang berpakaian cantik dan kemas serta berjalan dengan penuh tertib.   Saat murid2 Abu Hanifah ternampak lelaki tersebut, mereka segera memberi laluan agar lelaki tersebut dapat duduk bersebelahan dengan Abu Hanifah r.a.

Melihatkan penampilan lelaki itu, Abu Hanifah merasa malu dengan cara duduknya lalu dia kembali duduk seperti biasa dan menahan sakit sendinya itu. apabila pelajaran pada hari itu tamat, anak2 muridnya mula menanyakan soalan. lelaki tersebut mengankat tangannya untuk bertanya. Abu Hanifah berpaling ke arahnya dan berkata " Apakah soalan kamu?"

lelaki itu bertanya " O syakh, bilakah waktu solat Maghrib masuk?"

Abu Hanifah menjawab " Apabila terbenamnya matahari"

lelaki itu bertanya lagi " jikalau malam datang tapi matahari masih belum terbenam, apa yang patut kita lakukan? "

kemudian Abu Hanifah membalas "oleh itu, dah sampai waktu untuk Abu Hanifah melunjurkan kakinya. lalu Beliau melunjurkan kakinya.

Beliau enggan menjawab persoalan yang tidak logik itu, manakan mungkin malam datang tanpa terbenamnya matahari.

kesimpulan:

THE FIRST LOOK MAKES UP FOR 70% OF THE IMPRESSION OF PEOPLE GET TO YOU!

don't judge a book by its cover, it is indeed very true. but still if you the illustrations of the book is uninteresting, would you find yourself very eager to buy that book, even though the contents is good.

No comments: