Friday, April 22, 2011

saya hantu _?...huahuahua...

assalamualaikum,

tadi instead of reading my CVS module, saya dah habiskan satu novel. an interesting one.


tajuk: AKU CINTA DIA
penulis: Sharifah Abu Salem.



sesape yang memang hantu novel, mesti familiar ngan penulis ni.
dan kalau korang nak tahu selalunya novel2 yang Sharifah Abu Salem (SAS) ni tulis boleh dikatakan laku ( xpasti best seller ke x).
honestly speaking, saya bukannya peminat Sharifah Abu Salem.
tapi disebabkan ni je satu2 nye novel melayu yang YAN bawak, so saya layanlah.
pernah jugak teringin nak baca novel2 SAS yang femes tu, tapi selalu terbantut.
lagipun, kebanyakan cerita yang SAS tulis banyak berkisar tentang alam rumah tangga.
saya still single mingle, remaja lagi, so xde feel sangat kalau baca pasal alam perkahwinan ni.
romance2, baru syok nak layan. hihi.
penulis2 yang saya biasa bace tulisan diorang: Hlovate, Fauziah ashari, Ramlee awang Murshid, Noor suraya, Noor hayati Ibrahim dan banyak lagi.
saya stat bace novel ni time saya darjah enam, terlupa pulak tajukya apa.
ni semua pengaruh kakak2. diorang semua hantu novel, sekali ngan saya kene tempias.
n bila masuk asrama, kawan pulak yang bawak pengaruh.
so, minat bace novel xpernah nak hilang.
cume sejak kat mesir xbace novel sangat sebab xde source, so time balik malaysia je la baru boleh lepas gian n dah jadi xsayang duit nak beli novel.
memang hantu betol.
berbalik kepada SAS, kalau xsalah saya ade novel SAS yang di'life action'kan.
xpasti tajuk apa novel n cerita tu, tapi yang pasti sekarang still air kat TV1.
may be xramai yang tahu sebab, kite sume tahu kan TV1 ni xsefemes TV3.
tapi at least better than TV3 yang selalu je tayang crite seberang ( extremely stupid annoying story).
kalau korang nak tahu, saya dapat habeskan novel ni dalam masa xsampai 6 jam pon.
mantapkan?
kalaulah saya macam ni time bace buku akademik. hihi.
tapi bende yang melagho jugak orang suke.

jom saya citerkan pasal novel yang bermuka surat sampai 499 ni.
novel ni berkisarkan tentang cinta seseorang
kepada seseorang. haha, mostly novel macam ni plotnye.
ok2 serius balik.
novel ni islamik taw, siap ade hadis, potongan ayat2 alquran lagi.
bagus jugak SAS ni, secara xlansung die dapat pahala berdakwah.
imaginelah, berapa banyak buku die terjual banyak tu lah dia dapat sebarkan dakwah islam.
maknanya, novel ni bukan pasal romance semata-mata.

novel ni berkisar tentang seorang gadis liar yang telah termengandung (ade ke termengandong, tu la cari pasal sangat.kan dah kene, baru nak menyesal) anak luar nikah.
lalu ibunya menghantar anak kesayangannnya itu ke tempat pemulihan ( its not a rehab but more toward pondok2).
disana die cuba membersihkan dirinya dengan mendekatkan dirinya dengan Ilahi.
dalam mencapai cinta-Nya, die diuji dengan cintanya kepada seorang lelaki yang merupakan ustaz di tempat itu. perasaan cinta tu xdapat ditahan dan perasaan jijik dengan dirinya yang kotor menghalangnya daripada terus menyemai rasa itu.
pastu, ade lah beberapa konflik yang timbul.
adakah cinta die berbalas?
kenapa die dihantar ke sana tanpa pengetahuan ayahnya?
siapakah bapa sebenar dalam kandungannya?
dpatkah die hadapi semua ujian yang die tempuhi?
....kalau nak tahu kene bace la sendiri....
saya sebenarnya dah agak dah macam mane crite ni, tapi saya still xmahu trime kenyataan tu.
dalam novel ni ade banyak pengajaran, ilmu, gembira, geram, marah, menyampah, sedey pon ada.
n the ending, i'm not really expected it to be like that.huhu.
but still it worth to read.

haha. agak skema kan entry ni. (@_@)

p/s kalau sesape ade novel lagi, nak pinjam bley?...hihi

5 comments:

Izyan Hamizi said...

haha aku skip bace summary kau pasal novel tuu.

haha ye ke tk tade feel nak bace novel alam rumah tangga? mcm tak caye je. haha kidding2!

ak taw cite yang didramakan tuu, novel cinta pertama yang pasal carl zafran dgn nurul iman tuh. tpi drama dye mcm tak best je. hehe sbb carl zafran tak sehensem dalam novel punye.

tk, novel first aku bace ombak rindu tuu.. haha hebat tak aku? kecik2 lagi da bace ombak rindu. aku bace senyap2 even kakak ak tak kasi haha

zulaikha said...

aku lupe r crite carlzhafran tu. xde dalam ingatan.

dlm cite ryg ak baca ni, hero ngan heroin ak dapat rase hensem n lawa giller. hihi. pastu ustaz pulak hua3

aku bace dalam tu ade watak taufik n salina. hihi. tu crite rumah tangga gak. haha. cakap xserupa bikin daa..

iejah rahman said...

gile ah 6 jammmm je...aku habis habis laju pun mau sehari suntuk gak aa baru leh habis baca novel. tere doe tk. hoho. ouh..dah lama tak bace novel..rindunyeee. :(

ZURI YANIE said...

rajin bace novel..huhu

zulaikha said...

ni sebab cuti. baru ade masa nak habeskan masa baca novel. kalau x, harapan je la.